, 'opacity': false, 'speedIn': , 'speedOut': , 'changeSpeed': , 'overlayShow': false, 'overlayOpacity': "", 'overlayColor': "", 'titleShow': false, 'titlePosition': '', 'enableEscapeButton': false, 'showCloseButton': false, 'showNavArrows': false, 'hideOnOverlayClick': false, 'hideOnContentClick': false, 'width': , 'height': , 'transitionIn': "", 'transitionOut': "", 'centerOnScroll': false }); })

Barst in Fries imago door Carglass

Jan 11, 2012   //   by jacob   //   Persberichten  //  No Comments

PERSBERICHT

Friese initiatiefnemers maken parodie op reclame dat stereotype beeld neerzet

Barst in Fries imago door Carglass

(DOKKUM) De nieuwe reclame van het autoruitschadebedrijf Carglass is slecht voor het imago van Friesland, dat zeggen de initiatiefnemers Jacob en Marcel de Vries van de website FryskeFideos.nl.

In de nieuwe reclame van het autoruitschadebedrijf worden de Friezen neergezet als stereotype boeren en heeft het bedrijf een ‘woordenboek-fries’ uit de kast getrokken om figurant te spelen in de clip. Tot overmaat van ramp heet de nieuwe ‘Carglass-held’: Halbe.

Naar aanleiding van deze reclame hebben de initiatiefnemers van de website FryskeFideos.nl een parodie gemaakt. Met deze parodie willen de initiatiefnemers duidelijk maken dat de Friezen zich storen aan het neerzetten van stereotypen en het slechte uitvoeren van het Friese taalgebruik.

Op de website www.FryskeFideos.nl hebben de initiatiefnemers zelf een versie gemaakt waarin niet de Friezen te kijk worden gezet, maar het bedrijf zelf.

Klik hier voor de originele versie van Carglass waarin Halbe de show steelt.

Laat een reactie achter

Sponsor